Saturday 22 September 2012

Hoe groot is Nederland?

Hoe goed Nederland het ook doet op de internationale, economische en democratische agenda, het blijft een klein land. Niet omdat het geografisch gezien een stip op de wereldkaart is, maar om de manier waarop veel Nederlanders denken: klein. Toen ik van de week zag dat de Hema hoofddoeken verkocht dacht ik: leuk, niet de mooiste hoofddoekjes. Maar goed, ik draag dan ook geen hoofddoek en smaken verschillen. Hetzelfde zou bij mij kunnen opkomen bij het zien van een minirokje of uitdagend lingeriesetje: niet altijd mijn smaak. Bottom line; het blijft een kledingstuk, een stijl en een keuze. Eentje met religieuze motieven maar wel een keuze en in een vrij land als Nederland moet het toch kunnen. Of niet?

Wanneer houdt het vrij zijn op? Wanneer een oer Hollandse keten als de Hema zich met ‘religieuze’ kledingkeuzes gaat moeien? Waarom mogen hoofddoekjes wel op de markt worden verkocht en niet in de Hema? Waarom mag fruit wel in de supermarkt én op de markt worden verkocht? Misschien is het omdat iedereen er gebruik van maakt en in Nederland niet iedereen een hoofddoek draagt. Maar indien dit het geval was zouden alle speciaalzaken in Nederland een kwestie moeten worden, voor zover ik weet maakt de massa daar ook geen gebruik van.

Enfin, de enige vraag die wij onszelf allemaal moeten stellen is: leven wij niet in een samenleving waarin een ieder vrij is om te kopen wat hij/zij wilt zolang we daar een ander maar geen pijn mee doen? Zolang dit niet het geval is zou ik voorstellen dat Nederland de marktwerking gewoon zijn werk moet laten doen: er is vraag en daar is aanbod! Soms lijkt het wel of we in Nederland problemen creëren omdat er een tekort aan gespreksonderwerpen heerst. Gelukkig is dat niet het geval en zijn er genoeg zaken die onze energie veel harder nodig hebben; zaken die er echt toe doen en de samenleving vooruit kunnen helpen. Wat dachten jullie van de economische crisis, (inter)nationale politiek, ontwikkelingslanden en duizenden mensen die dagelijks verschrikkelijk lijden aan honger en tig andere martelingen. Willen we onze energie echt zo lang steken in een stuk stof dat bij de Hema verkocht wordt?

Dus mensen, kunnen we het allemaal alsjeblieft weer ergens anders over hebben?

 

No comments:

Post a Comment